PROCEDURA DE ELIBERARE A CARNETULUI ATA
Carnetul ATA se eliberează la cererea solicitantului Carnetului ATA sau reprezentantului său legal care se completează prin accesarea platformei www.client.chamber.md. Datele din cerere și modelul acesteia sunt stabilite în anexa nr. 1 la prezentul Regulament al CCI nr.7/7 din 24.03.2023.
- Autentificarea prin login și parolă a utilizatorului platformei client.chamber.md și depunerea cererii online produce aceleaşi efecte juridice ca şi cererea pe suport de hârtie, autentificată cu semnătură olografă.
La cerere se anexează următoarele documente:
- extrasul din Registrul de Stat al unităților de drept;
- actul, ce confirmă mostrele semnăturilor conducătorului şi a reprezentantului său legal;
- actul de identitate al solicitantului sau al reprezentantului său legal;
- procura eliberată reprezentantului solicitantului, ce confirmă împuternicirile de a reprezenta interesele acestuia la CCI, precum şi de a semna şi a primi originalul Carnetului ATA în numele şi pe responsabilitatea deplină a solicitantului;
- dovada furnizării garanţiei conform prevederilor capitolului III al prezentului Regulament;
- actul (contract, invitaţie etc.) ce constituie temei pentru exportul temporar al mărfurilor, după caz;
- lista generală a mărfurilor în format excel, care se completează în cazul solicitării Carnetului ATA pentru mai mult de 3 poziții de mărfuri. Lista se completează conform modelului accesibil și pe platforma client.chamber.md;
- confirmarea achitării serviciilor prestate de CCI.
Solicitantul Carnetului ATA poate depune și alte documente care justifică cererea.
- Persoanele fizice prezintă documentele respective cu excepția lit. a) și b.
Termenul examinării cererii pentru eliberarea Carnetului ATA este de până la 5 zile lucrătoare din data depunerii cererii şi tuturor documentelor anexate.
Drept temei pentru refuzul eliberării Carnetului ATA pot servi:
- necorespunderea condițiilor admiterii temporare a mărfurilor cu cele prevăzute în Convenția ATA;
- neprezentarea tuturor documentelor și datelor necesare pentru perfectarea Carnetului ATA;
- prezentarea documentelor și datelor neconforme;
- neachitarea serviciilor CCI.
Decizia de refuz se aduce la cunoștința solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare din data depunerii cererii și documentelor anexate, cu indicarea motivelor refuzului.
CERINŢELE PRIVIND GARANŢIA
Solicitantul Carnetului ATA este obligat să depună la CCI o garanţie care asigură achitarea drepturilor și taxelor de import şi a celorlalte sume reclamate în cazul nerespectării condiţiilor de admitere temporară sau tranzitului vamal al mărfurilor introduse pe teritoriul ţărilor respective.
Garanţia poate fi constituită prin:
- depunerea mijloacelor bănești în numerar sau prin virament la contul indicat de CCI, efectuat în monedă națională;
- scrisoare de garanţie, emisă de o bancă;
- garanție, emisă de o companie de asigurare, acceptată de CCI.
În cazuri temeinic justificate CCI poate accepta garanția în forma de:
- scrisoare de garanţie, emisă de solicitantul Carnetului ATA;
- contract în forma stabilită de legislația în vigoare.
Termenul de valabilitate a garanției trebuie să fie de cel puțin 12 luni din data eliberării Carnetului ATA.
CCI poate solicita depunerea garanţiei pe un termen de peste 12 luni din data eliberării Carnetului ATA, sau suplinirea garanţiei existente.
Valoarea garanţiei se stabileşte la nivel care să asigure achitarea drepturilor şi taxelor de import de la 30% până la 110% din valoarea mărfurilor care constituie obiectul Carnetului ATA.
Restituirea garanţiei este condiţionată de prezentarea dovezii de reimport. Drept dovadă de reimport se consideră Carnetul ATA perfectat corespunzător cu însemnele respective ale autorităților vamale sau alte probe concludente acceptate de СCI.